Neem contact op
Skip navigation MENU

Inspiratie

De informatiebehoefte
van jouw doelgroep bepalen

In de blog “Je plaatst niet even wat op social media” heb ik het over je inleven in de doelgroep! Veel organisatie weten “ongeveer” wie ze online willen bereiken. Maar hun informatiebehoefte kennen ze nauwelijks en wat zij op social media willen zien hebben ze geen idee bij. “Je vertelt toch gewoon wat je doet, deelt af en toe een succesverhaal of een foto die toevallig is gemaakt door een medewerker”. Je plaatst een bericht wanneer je iets voor handen hebt of krijgt. Het mag vooral niet teveel tijd in beslag nemen. Organisaties die online succesvol zijn, zijn niet succesvol geworden zonder (online) strategie of door “zomaar” wat op social media te plaatsen. Laten we maar snel gaan kijken naar de voordelen van je doelgroep kennen.

Je doelgroep

Wat je ook doet, groot of klein, online of in een winkel, zonder doelgroep heb je geen bestaansrecht. Je hebt ze nodig of anders gezegd: jouw merk, product of dienst is voor hen bedoeld. Zonder al te diep op de term “doelgroepbepaling” in te gaan, geef ik je een paar eenvoudige handvatten mee om je doelgroep helder te krijgen.

  • Is jouw merk, dienst of product gericht op een geslacht?
  • Ben je gebonden aan een leeftijdscategorie of ben je er voor alle leeftijden?
  • Wil jij je richten op een bepaalde regio of speelt afstand geen rol?
  • Heeft jouw doelgroep een gezamenlijke hobby, gedeelde interesse of bepaalde uitdaging?
  • Is jouw doelgroep in staat of bereid om te betalen voor jouw merk, dienst of product?
  • Welke voorwaarden stelt jouw doelgroep aan je merk, product of dienst? Vinden ze kwaliteit belangrijk of gaan ze liever voor een scherpe prijs?

De antwoorden op o.a. deze vragen vormen een stukje van de identiteit van jouw doelgroep. Het is belangrijk om je bewust te zijn van die identiteit. Dat stelt je in staat om te bepalen waar zij online actief zijn, welke informatie zij tot zich nemen, in welke vorm en op welke tijden zij online zijn. Zijn ze actief op Instagram of bevinden ze zich veel meer op LinkedIn. Kijken ze liever een video of lezen ze net zo graag een blog? Doen ze alleen inspiratie op of ook research naar jouw merk, dienst of product?

Conclusie: stem je boodschap af op je doelgroep

Hoe vaak scroll jij voorbij aan irrelevante informatie die gedeeld wordt op social media? Dat is informatie die jou op dat moment te veel is, niet boeit, niet bindt of niet tot actie aanzet. Als jij die informatie te vaak van één persoon, merk of organisatie krijgt raak je los van hen. Je neemt de moeite niet om hun berichten nog te lezen, reacties blijven uit en een bezoek aan hun website is verder weg dan ooit. Dan bepaalt het algoritme dat jij ze niet langer interessant vindt en toont hun informatie dus steeds minder aan je. Ze zijn jou kwijt!

Dat wil jij niet! Jij wil dat jouw boodschap wordt gezien, gelezen en aanzet tot actie. Dan moet je voorzien in de informatiebehoefte van jouw doelgroep. De boodschap overbrengen op de kanalen waar zij actief zijn en in een vorm gieten waar zij de meeste affiniteit mee hebben!

Voorbeelden B2B

  • Daf Trucks en Volvo Trucks spelen in op de passie van truckers. Beide hebben veel pagina likes op Facebook, er worden veel comments geplaatst en volop berichten gedeeld.
  • Moz, een softwarebedrijf met ruim 106.000 volgers op LinkedIn. Hun berichten zijn vooral informerend richting de doelgroep. Zij snappen online marketing. Volgers willen hun berichten niet missen en delen ze vaak in hun eigen netwerk.

Voorbeelden B2C

  • De Librije uit Zwolle. Meer dan 20k volgers op Instagram. Hun berichten worden veel geliked en er worden veel comments geplaatst.
  • Budgetkidstips. Haar doelgroep is heel duidelijk (oordeel zelf maar)! Binnen enkele jaren uitgegroeid tot autoriteit op Instagram en Pinterest. Deelt consequent, maakt gebruik van de diversiteit van het platform en investeert in de relatie met haar volgers.

Laat me je helpen!

Frequent posten op social media met een waardevolle boodschap kan soms best een uitdaging zijn. Laat die inhoud maar aan mij over. 

Waar kan ik je mee helpen?
Laten we eens afspreken
Maak een afspraak