Stuurloos en inefficiënt. Het kost je veel tijd en levert je weinig op. Zonde! Want je bedrijf heeft een goed verhaal. Maar je weet misschien niet goed hoe je dat verhaal moet overbrengen. Laat social media onderdeel zijn van je “grotere” strategie. Denk na over de berichten die je wil plaatsen.
Denk vooruit. Door te werken met een berichtenkalender ga je gestructureerd te werk. Je schiet niet met hagel en gokt al helemaal niet op een droombereik. Bereik moet groeien (betrokkenheid nog meer), geef groei de tijd. Jij was bij jouw geboorte ook niet direct 1.70 meter. Leef je in je doelgroep in. Zoek uit wat de informatiebehoefte van jouw doelgroep is. Wat willen zij lezen, horen en zien?
Zoek een geschikte vorm. Ik heb het bewust over, lezen, horen en zien. De vorm waarin jij je bericht plaatst is belangrijk in het overbrengen van je boodschap. Leent jouw boodschap zich beter voor video of is een blog beter?
Let op het tijdstip. Dan is het moment van plaatsen nog belangrijk. Niet ieder tijdstip is geschikt voor het plaatsen van jouw bericht. Uit statistieken haal je welke dag(en) en welke tijd(en) zich het beste leent voor jouw bericht. Dat is voor iedere organisatie anders.
Kies een geschikt kanaal. Tot slot het kanaal, doorplaatsen op alle social media kanalen is niet slim. Kies bewust het kanaal uit. Ieder kanaal heeft zijn eigen volgersgroep (met een eigen informatiebehoefte). Ze zijn je niet bij toeval gaan volgen op LinkedIn of Instagram. Stem je boodschap af op de volgintentie van je connectie of volger. Dat kan betekenen dat bepaalde berichten wel op Instagram worden geplaatst, maar niet op LinkedIn.