

Compassion Nederland vertelt verhalen die ertoe doen. Verhalen over kinderen in armoede. Hun missie? Kinderen bevrijden uit armoede. Zodat ze kunnen groeien, zich ontwikkelen en hoopvol vooruitkijken. Het contentteam vertaalt die verhalen naar campagnes, e-mails, social posts en magazines. Maar er miste iets: een duidelijke schrijfstijlgids. Daar kwamen wij weer om de hoek.
Goede communicatie vraagt om scherpe keuzes. Die misten. Tijdens een training van SlimmeZ ontdekte het team hoe prettig het is als alle taalafspraken duidelijk op papier staan. “Ik wist al lang: de oude stijlgids moet helemaal opnieuw", zegt Klaske, contentspecialist bij Compassion. “Maar ik kwam er niet aan toe.” Dat veranderde toen ze Mendy vroeg: “Maken jullie ook tekststijlgidsen?” Het antwoord was ja. Zo begon de samenwerking aan een gloednieuwe stijlgids.

Pauline en Laura bekeken met Klaske de oude stijlgids. Wat werkt nog? Wat moet anders? En wat ontbreekt? “We wilden onze toon goed vastleggen", zegt Klaske. “Nuchter, persoonlijk, hoopvol. Niet neerbuigend. Dat was lastig concreet te maken.”
Over toon, gelijkwaardige communicatie en schrijfwijze.
Niet alleen voor alle Compassion-collega's, maar ook voor de freelancers met wie ze werken.
Met voorbeelden uiteraard, wel zo makkelijk voor de Compassion-collega's.
Minder losse feedback en tijdswinst voor het hele team.
Van teksten voor de website, (nieuws)brieven, blogs en vacatures tot socialmediaberichten, drukwerk, flyers, noem maar op.

Het team zet de tekststijlgids inmiddels breed in binnen heel Compassion. Niet alleen als naslagwerk, maar ook als vaste basis in hun workflows met ChatGPT. Daardoor sluiten teksten automatisch aan bij de gewenste schrijfstijl. Dat bespaart het team nóg meer tijd.
'Het proces verliep zó soepel'
Samen met Compassion werkten we aan een tekststijlgids die hun toon, waarden en taal volledig weerspiegelt. Wat voor Klaske jarenlang een wens was waar ze nooit aan toekwam, werd in korte tijd een concreet en werkbaar document. “Het proces verliep zó soepel. Pauline gaf steeds helder aan wat de volgende stap was, waar ik input moest geven en wanneer ik iets kon verwachten. Dat werkte ontzettend prettig.”