

Dutch process innovators (dpi) is hét landelijk advies- en procesbureau voor de bouw, infra en energie. Met circa tachtig adviseurs werken ze daar dagelijks aan plannen en projectaanpakken. Daarom was er behoefte aan duidelijke afspraken over toon, taalgebruik en spelling. Via via kwamen ze bij SlimmeZ terecht. “Wij willen uitstralen wie we zijn: samen, scherp en met een smile.”
Dutch process innovators richt zich op alle processen die nodig zijn om projecten te winnen, succesvol te realiseren en onderhouden. Dit doen ze met een scherp doel voor ogen. Ze leggen de verbinding tussen alle stakeholders. En borgen dat doelen binnen de beschikbare middelen worden gerealiseerd. Altijd met een smile en een gegarandeerd resultaat.
De toekomst van de markt vraagt om ‘anders denken en anders doen’. Voor de uitdagingen waar hun klanten voor staan, zoeken zij samen slimme, efficiënte en duurzame oplossingen. De oplossingen zijn creatief, zorgvuldig, begrijpelijk en pragmatisch.
Ze werken vanuit zes dienstverleningen: Tender, Asset, Samenwerking, Omgeving en Proces- en Projectmanagement. Dat vraagt om een consistente manier van communiceren. Maar hoe zorg je dat tachtig adviseurs dezelfde afspraken volgen? Met een stijlgids.

Eerder maakten we al een mooie stijlgids voor yellow arrow. Dpi is klant bij yellow arrow, dus het lijntje was snel gelegd.
De naam schrijven we voluit, met kleine letters. In plannen tenders mag je wel de afkorting gebruiken.
Dat ligt eraan tegen wie je het hebt...
De namen van hun pijlers krijgen een hoofdletter.
Alle functienamen schrijven we in een lopende tekst zonder hoofdletter(s).
Nederlands als het kan, Engels als het moet.

Een schrijfstijlgids is ook handig voor custom GPT's. Een paar maanden na de lancering van de schrijfstijlgids laat Kitty ons dit nog weten: "We hebben inmiddels de promptagents met de stijlgids uitgerust zodat ook langs die route teksten voldoen aan onze dpi-standaarden. Daarmee realiseren we in ons werk een extra versnelling. Dat is extra winst."
'Ik herken al onze kernwaarden terug in de manier van formuleren'
Kitty: "De schrijfstijlgids voelt echt als óns verhaal. Ik vind het ook ontzettend leuk dat het zo compact is. Veel collega’s hebben het druk of houden niet van lezen. Dan wil je geen dik boekwerk.” De stijlgids werd gelanceerd tijdens een interne schrijfworkshop. Het zaaltje zat vol en de reacties waren positief. En misschien nog belangrijker: collega’s gingen er meteen mee aan de slag. De gids is ook onderdeel van de onboarding van nieuwe collega’s. “Nieuwe medewerkers leren meteen: zo communiceren wij.” In overleg met dutch process innovators wezen we een ‘chef-stijlgids’ aan. Dat wordt Kitty. Collega’s die nieuwe jeukwoorden of stijlregels willen toevoegen, kunnen bij haar terecht.