Stijlgids voor dutch process innovators

Duidelijke afspraken over toon, taalgebruik en spelling

Over dit project

Dutch process innovators (dpi) is hét landelijk advies- en procesbureau voor de bouw, infra en energie. Met circa tachtig adviseurs werken ze daar dagelijks aan plannen en projectaanpakken. Daarom was er behoefte aan duidelijke afspraken over toon, taalgebruik en spelling. Via via kwamen ze bij SlimmeZ terecht. “Wij willen uitstralen wie we zijn: samen, scherp en met een smile.”

Opleveringen en uitkomsten

  • Een acht pagina's tellende stijlgids voor taal
  • En een duidelijk beschreven tone of voice
  • Ook gebruikt voor hun promptagents

Eenduidige communicatie in alle lagen

  • Werken vanuit 6 pijlers
  • Met 80+ adviseurs
  • Die nu allemaal hetzelfde klinken

Dutch process innovators richt zich op alle processen die nodig zijn om projecten te winnen, succesvol te realiseren en onderhouden. Dit doen ze met een scherp doel voor ogen. Ze leggen de verbinding tussen alle stakeholders. En borgen dat doelen binnen de beschikbare middelen worden gerealiseerd. Altijd met een smile en een gegarandeerd resultaat.

De toekomst van de markt vraagt om ‘anders denken en anders doen’. Voor de uitdagingen waar hun klanten voor staan, zoeken zij samen slimme, efficiënte en duurzame oplossingen. De oplossingen zijn creatief, zorgvuldig, begrijpelijk en pragmatisch.

Ze werken vanuit zes dienstverleningen: Tender, Asset, Samenwerking, Omgeving en Proces- en Projectmanagement. Dat vraagt om een consistente manier van communiceren. Maar hoe zorg je dat tachtig adviseurs dezelfde afspraken volgen? Met een stijlgids.

Een stijlgids die werkt in de praktijk

Eerder maakten we al een mooie stijlgids voor yellow arrow. Dpi is klant bij yellow arrow, dus het lijntje was snel gelegd.

Een logische stap
“We liepen ertegenaan dat elke adviseur zijn eigen schrijfstijl had”, vertelt Kitty van Zanten. Zij is adviseur Tender bij dpi met een hart voor taal. “Logisch, maar wel lastig als je als organisatie één geluid wilt laten horen. Ik ben een pleitbezorger voor goed taalgebruik, dus het was een logische stap om naast het huisstijlhandboek ook de taal aan te pakken.”
Gedeelde liefde voor taal
Kitty deelt onze liefde voor taal. De klik was er meteen toen zij met collega Allard-Mark vanuit Hoofddorp naar ons kantoor in Nunspeet kwam. Niet veel later ging Pauline een middag hun kant op. Want: de sfeer van een organisatie proef je pas écht op locatie.
Een soepel proces
“Leuk dat Pauline naar ons toe kwam”, vertelt Kitty. “Wat voor bedrijf zijn wij eigenlijk? Die vraag voelde ze goed aan.” Vanuit die kennismaking groeide al snel een soepel een-tweetje. “Wij gaven aan wat we wilden en Pauline werkte het uit. Het was een soepel proces.”

Van afspraken naar een stijlgids

Wanneer schrijf je dutch process innovators uit en wanneer mag je de afkorting dpi gebruiken?

De naam schrijven we voluit, met kleine letters. In plannen tenders mag je wel de afkorting gebruiken.

Wanneer gebruiken we ‘je’ en wanneer ‘u’?

Dat ligt eraan tegen wie je het hebt...

Hoe schrijven we de dienstverleningen van dutch process innovators?

De namen van hun pijlers krijgen een hoofdletter.

En hoe zit het bijvoorbeeld met functienamen?

Alle functienamen schrijven we in een lopende tekst zonder hoofdletter(s).

Hoe gaan we om met Engelse woorden?

Nederlands als het kan, Engels als het moet.

Wil jij klantverhalen op je website?

Extra winst voor AI

Een schrijfstijlgids is ook handig voor custom GPT's. Een paar maanden na de lancering van de schrijfstijlgids laat Kitty ons dit nog weten: "We hebben inmiddels de promptagents met de stijlgids uitgerust zodat ook langs die route teksten voldoen aan onze dpi-standaarden. Daarmee realiseren we in ons werk een extra versnelling. Dat is extra winst."

Dit wil ik ookDit wil ik ook

Het resultaat mag er zijn

'Ik herken al onze kernwaarden terug in de manier van formuleren'

Kitty: "De schrijfstijlgids voelt echt als óns verhaal. Ik vind het ook ontzettend leuk dat het zo compact is. Veel collega’s hebben het druk of houden niet van lezen. Dan wil je geen dik boekwerk.” De stijlgids werd gelanceerd tijdens een interne schrijfworkshop. Het zaaltje zat vol en de reacties waren positief. En misschien nog belangrijker: collega’s gingen er meteen mee aan de slag. De gids is ook onderdeel van de onboarding van nieuwe collega’s. “Nieuwe medewerkers leren meteen: zo communiceren wij.” In overleg met dutch process innovators wezen we een ‘chef-stijlgids’ aan. Dat wordt Kitty. Collega’s die nieuwe jeukwoorden of stijlregels willen toevoegen, kunnen bij haar terecht.

© 2025 SlimmeZ - KvK 85672815