Neem contact op
Skip navigation MENU

Socialmedia- en marketingpraat

SEO en social media:
hoe werkt het?

SEO en social media

In ons vorige blog schreven we hier al over. Socialmediakanalen worden steeds meer ingezet als zoekmachine. Het gebruiken van de juiste zoekwoorden is belangrijk. Maar hoe doe je dat? Wij vertellen je er meer over.

Ons zoekgedrag verandert

SEO op social media betekent niet dat je Instagram of TikTok account hoog moet scoren in zoekmachines. Het draait om een verandering in het zoekgedrag van mensen. We zijn gewend alles op te zoeken via Google, nu gebeurt dat vaker via Instagram of TikTok.

Stel je voor: je gaat naar Barcelona voor een citytrip en zoekt een goed restaurant. Het enige wat je doet is ‘restaurant Barcelona’ intikken, en voilà, allerlei restaurants verschijnen. Het leuke is dat je meteen beeldmateriaal en persoonlijke reviews hebt. Generatie Z loopt hierin voorop. Ze ontdekken nieuwe dingen via social media en doen er zelfs aankopen. Google pikt dit ook op en toont YouTube- en Instagram-video’s in de zoekresultaten.

Hoe zet je het in?

Jouw Instagram, Pinterest, of LinkedIn-profiel moet opvallen bij je doelgroep. Dit doe je door de juiste zoekwoorden in de content te gebruiken die je deelt op social media. Werkt het dan hetzelfde als op mijn website? Nee, niet helemaal. We zijn afhankelijk van algoritmes en dit werkt op ieder platform anders. Wel zijn er tips waarmee je jouw vindbaarheid kunt vergroten. We geven ze per platform:

Instagram
Gebruikers zoeken niet alleen op zoektermen, maar ook op hashtags en locaties. Doe onderzoek naar relevante hashtags en locaties en gebruik ze.

Facebook
Beschrijf kort en krachtig in je bedrijfsintro wat je doet en voor wie je het doet. Benoem de juiste zoekwoorden en je merknaam in je content voor betere vindbaarheid. Ben je een lokale bakker? Zorg ervoor dat jouw intro zegt: “Ambachtelijke brood en gebak in hartje [plaatsnaam].”

LinkedIn
Gebruik zoekwoorden en wees actief bij relevante profielen. Interactie maakt je zichtbaar. Je werkt in de marketing? Gebruik zoekwoorden zoals ‘contentstrategie’ en reageer op posts van professionals in jouw vakgebied.

Pinterest
Gebruik duidelijke titels, trefwoorden in je omschrijvingen en links naar je website. Voor een receptenblog: “Snelle en gezonde recepten – bekijk meer op [jouw website].”

TikTok
Als een kijker lang naar een specifiek type video kijkt, achterhaalt het platform de interesses. TikTok weet: dit moeten we vaker tonen. Er wordt snel gescrold, het is belangrijk dat de kijker direct weet waar het over gaat. Een korte beschrijving met de juiste zoekwoorden en hashtags is hier belangrijk. Onderzoek welke woorden en hashtags het beste voor jou werken.

Inhoud telt

Naast deze tips, moet je de algoritmes per platform begrijpen en ermee experimenteren. Analyseer resultaten en zoek naar relevante inzichten. Natuurlijk blijft het plaatsen van kwalitatieve content belangrijk. Inhoud waar je doelgroep enthousiast van wordt, en dat vertelt over jouw merk.

Wil je het beste halen uit jouw social media?

Lees onze socialmedia- en marketingpraat met o.a. schrijftips en tips en tricks voor je LinkedIn-profiel.