Om nieuwe klanten via social media te bereiken, aan je te binden en te behouden is het belangrijk een goede contentstrategie te hebben. In een contentstrategie voor social media bepaal je voor wie je berichten gaat plaatsen, welke berichten je gaat plaatsen, op welke social media-kanalen je die het beste kan plaatsen en hoe je meetbare kpi’s kunt opstellen. Een KPI wordt gebruikt om te monitoren of de prestaties op social media in lijn liggen met je doelstellingen.
Het is belangrijk vooraf te weten voor wie je op social media actief bent. Wie zijn je (potentiële) volgers? Als je weet wie je volgers zijn, weet je ook waar zij behoefte aan hebben. Dat noemen we ook wel de informatiebehoefte van je doelgroep.
Dat is afhankelijk van de informatiebehoefte van je volgers. Jij plaatst berichten en zij gaan ze waarderen of niet. Ze kunnen hun waardering geven door berichten te liken, erop te reageren, door berichten te delen of op te slaan. Deze waardering is belangrijk voor je bereik. Hoe meer je bericht gewaardeerd wordt, hoe meer bereik. Dat noemen we betrokkenheid of met een moeilijk woord engagement .
Reacties en berichten opslaan zijn de belangrijkste waarderingen. Zij zorgen voor meer bereik dan bijvoorbeeld een like.
Het is dus belangrijk dat je berichten plaatst die worden gewaardeerd door je volgers. Daarvoor moet je, zoals al eerder geschreven, je volgers kennen.
Allemaal vragen die jij kan beantwoorden om je volgers beter te leren kennen. Je kunt het ze ook zelf vragen, door middel van een poll op LinkedIn, een vragensticker op Instagram of meerkeuzevraag.
Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Je kunt beter twee kanalen goed beheren met kwalitatieve en goed gewaardeerde content, dan overal “iets” doen. Ga na waar jouw volgers het meest actief zijn, waar tonen zij de meeste betrokkenheid en welke social media kanalen zijn geschikt voor mijn organisatie, voor mijn product of dienst?
LinkedIn en Pinterest hebben een specifiekere gebruikswijze. LinkedIn draait om een professioneel netwerk en Pinterest wordt vooral gebruikt voor productinspiratie. Platformen als Tiktok en Instagram worden veel algemener gebruikt. Die zijn beter geschikt voor dagelijks gebruik.
Meten is weten. Het is goed te weten of de inspanningen die je levert op social media ook de gewenste resultaten opleveren. Na een “testperiode” van bijvoorbeeld drie maanden kan je een nulmeting starten. Met een nulmeting breng je de huidige situatie in kaart en neem je de resultaten mee als uitgangspunt voor je volgende meting.
Ga na wat je wil bereiken op social media. Wat moet er tegenover jouw inspanning komen te staan? Welke gewenste resultaten wil jij boeken? Zijn dat verwijzingen naar je blog, inschrijvingen voor je nieuwsbrief, meer volgers, meer bereik of een grotere betrokkenheid onder je huidige volgers, meer showroombezoek of een minimale paginaduur van 3 minuten op een webpagina?
Om te kunnen meten moet je doelen stellen. Je stelt doelen om de resultaten ervan te verbeteren! Met het stellen van doelen voorkom je inspanningen zonder resultaat.
Last but not least! De social media trends van 2022 volgens Newcom Research & Consultancy. Om een goede contentstrategie voor social media door te voeren is het belangrijk op de hoogte te zijn van de trends. Zo kan je, waar nodig, inspelen op de trends en loop je nooit meer achter de feiten aan.
Een samenvatting van de belangrijkste trends uit het Nationale Social Media onderzoek 2022:
Frequent posten op social media met een waardevolle boodschap kan soms best een uitdaging zijn. Laat die inhoud maar aan ons over.
Frequent posten op social media met waardevolle content kan soms best een uitdaging zijn. Laat die inhoud maar aan mij over. Ik bezorg je meer volgers, bezoekers en kopers.
Je wilt liever zelf aan de slag? Ik leer je graag hoe de online wereld werkt. Ik geef je tijdens mijn trainingen praktische handvatten en een hoofd vol toffe ideeën.
Je wilt als bedrijf zichtbaar zijn. Jouw werk moet online goed vindbaar zijn en je wilt consequent van je laten horen. Maar hoe doe je dat? Ik regel het graag voor je.