Hamilton Bright heeft superveel marketingkennis in huis. Maar bij hun socialmedia-strategie, daar konden ze wel wat hulp gebruiken. Een belletje naar Mendy was het begin van een grote verandering.
Bij Hamilton Bright versterken ze merken in de Benelux. Van toffe klanten, zoals Albert Heijn, Adidas, Samsung, JBL (van die boxen) en Philips. Zo’n duizend medewerkers helpen deze merken hun producten beter te verkopen. Geven advies over schappen, verkopen en plaatsen reclamematerialen, promoten producten en organiseren evenementen.
Bij Hamilton Bright nemen ze ook hun eigen marketing superserieus. Dat is de taak van marketingmanager Silke Nijland en haar collega’s. Het team heeft drie marketingpijlers:
Er gebeurt veel op alle pijlers. Ook op social media. “Het had zeker de aandacht van ons team”, vertelt Silke. “We plaatsten al leuke content, hadden al mooie volgersaantallen op LinkedIn en Instagram. Maar we keken er nog niet strategisch naar. We voelden allemaal: dit moet en kan anders. We willen onze kanalen meer laden. En dat op een efficiënte manier, want capaciteit is ook een uitdaging.”
Marketingcollega’s Marieke en Maaike volgden bij Mendy de training Aan de slag met contentmarketing. Silke: “Ze kwamen heel enthousiast terug en gaven aan: misschien is zij een goede partner om ons te helpen met een socialmedia-strategie. Dus heb ik er een belletje aan gewaagd. Wat ik me nog goed herinner, is dat ik tijdens het gesprek met Mendy al het gevoel kreeg dat ik ontzorgd werd. Ik legde uit dat we graag willen groeien op de socials, maar dat het ook efficiënt moet gebeuren door onze beperkte capaciteit. Mendy begreep me en kwam meteen met een plan van aanpak.”
Stap één: kennismaken met Hamilton Bright en hun marketingmensen. Wat is hun ervaring met contentcreatie voor de socials? Waar lopen ze tegenaan? Wat doen ze al heel goed, maar kan nog beter? En daarna: met de hele marketingclub om tafel. Silke: “Dat was een heel inspirerende, waardevolle sessie van een halve dag. Vol brainstormmomenten en tips en tricks. Onze creativiteit begon weer te stromen. Leuk om te zien! Mendy voelde al snel als onderdeel van het team. Iedereen voelde zich vrij om vragen te stellen en openlijk te praten over alles waar ze tegenaan liepen.”
Een aantal weken later vond Silke het socialmedia-advies van Mendy in haar mailbox.
“Het is een heel praktisch advies, dat lekker wegleest. Doe het eens zo, probeer dit schema, dit zijn handige tools, denk hieraan. Daar werd ik heel blij van. En toch zit er die strategische laag in die we nodig hebben. Die combinatie vind ik supersterk.”
De regie in handen
En toen stonden Silke en haar collega’s er weer zelf voor. Gewapend met het socialmedia-advies pakten ze meteen door. “Toen Mendy weg was, hebben we Coosto aangeschaft. Zo kunnen we meer plannen en wordt inzichtelijk waar de gaten in onze kalender zitten. Ook gebruiken we nu een kanalenstrategie. Want elk kanaal heeft een eigen doelgroep. En we zijn begonnen met TikTok.” Het team werkt veel gestructureerder. “We maken uitgebreidere contentproducties, dat is tof. Zo hoeven we niet meer last-minute te zoeken naar content. Een keer in de twee weken is er een korte brainstorm om nieuwe ideeën voor de socials te verzinnen. Ik denk dat dat het grote verschil is: eerder lieten we het teveel op ons afkomen. Nu hebben we de regie in handen. En dan wordt de kwaliteit beter.”
Dat blijft niet onopgemerkt. Silke:
“We krijgen leuke reacties vanuit Hamilton Bright. Vanuit sollicitaties horen we dat mensen aanslaan op onze content. En vanuit mijn team hoor ik dat collega’s zich zekerder voelen. Omdat ze beter weten wat ze doen en werken vanuit een strategie. We hadden dat zetje van Mendy nodig. We kregen de bevestiging dat we goed bezig zijn en dat we niet te voorzichtig moeten zijn. Haar advies is dankbaar ontvangen. Op naar nog meer zichtbaarheid én volgers!”
Bel met Mendy, dat deed Silke ook!