Neem contact op
Skip navigation MENU

Socialmedia- en marketingpraat

LinkedIn: de basis voor een
goed LinkedIn-profiel

Maar liefst 5 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel, jij vast ook. Maar zeg eens eerlijk: haal jij eruit wat erin zit? Geloof ons: LinkedIn is de moeite waard, voor jezelf en jouw organisatie. Ik, Mendy, ben LinkedIntrainer en help je graag op weg.

Stap 1 is het optimaliseren van je profiel

Voor je gaat plaatsen is het belangrijk je profiel te optimaliseren. Wil je actief zijn, dan moet dat staan, JIJ moet daar staan. Tevens is een goed ingericht profiel slim voor je vindbaarheid in zoekmachines. Want je wordt vaker gegoogled dan je denkt…

Een paar praktische tips voor een goed LinkedIn-profiel.

Je URL

De link naar je profiel op LinkedIn is opgebouwd uit je naam en een rits cijfers. Als LinkedIntrainer adviseer ik mijn cursisten deze cijfers uit de URL te halen, zodat alleen een combinatie met je naam overblijft. Waarom?

✅ Het staat professioneler
✅ Je profiel wordt beter geïndexeerd door bijvoorbeeld Google

Je profielfoto

Je profielfoto op LinkedIn mag professioneel, zakelijk zijn. Liever geen vrijetijdsfoto waarop jij je hobby uitvoert. Dat kan wel, maar komt minder professioneel over (als jou dat niet uitmaakt, laat het dan vooral zo 😉).

Verder adviseer ik een actuele foto te gebruiken, niet eentje van tien jaar terug. Dan ben je (waarschijnlijk) lastig te herkennen als je mensen uit je LinkedIn-netwerk live ontmoet.

Nog één tip over je profielfoto: hij moet zichtbaar zijn. Voor iedereen, niet alleen voor je connecties. Tijdens een live-event loop je toch ook niet binnen met een zak over je hoofd? En dat je hem pas afzet als jij je aan iemand hebt voorgesteld en vanonder die zak een connectie met diegene voelt? Best vreemd, als je het mij vraagt. Op LinkedIn je profielfoto afschermen is precies hetzelfde.

Een goede kopregel voor LinkedIn schrijven

Headline

Een goede kopregel (headline) schrijven op LinkedIn blijkt lastig. Ik lees kopregels als ‘Digital marketing consultant’… Als ondernemer op onlinegebied kan ik me een voorstelling maken bij deze omschrijving, maar die is gebaseerd op aannames. Niet een kopregel die me bijblijft (of ja, wel bijblijft maar niet positief). Want wat doe je dan precies? Waarmee help jij je klant?

Schrijft liever kort en bondig, laat nuances weg (ik ben ook spreker, las ik laatst) en spreek je doelgroep aan. FOCUS! Bijvoorbeeld: Ik help jonge gezinnen met het maken van een gezonde maaltijd. Die headline is tenminste duidelijk.

Moeite met je headline? Je kunt je houden aan de volgende opbouw:

✅ Spreek je klant aan (jong gezin)
✅ Benoem het probleem (geen tijd/inspiratie om te koken, laat staan gezond te koken)
✅ Bied je hulp aan (ik help met het maken van een gezonde maaltijd).

Als mensen getrokken worden door je kopregel, dan kun je in je samenvatting een toelichting geven. Daar heb je tekens genoeg!

Samenvatting

Ik noemde het net al: de samenvatting. Ik zie nog veel profielen zonder een samenvatting of juist een te lange samenvatting of eentje vol borstklopperij.

De samenvatting op je LinkedInprofiel gaat over jou, niet over de organisatie waarvoor je werkt (dat kun je onder werkervaring kwijt). Vertel wat jij kunt betekenen voor je klant, spreek je klant rechtstreeks aan. Als het goed is heb je een gemeenschappelijk belang (jouw klant heeft een uitdaging, jij hebt de oplossing), benoem dat.

Tip: door relevante zoekwoorden in je samenvatting te gebruiken, verschijnt je profiel hoger in de zoekresultaten van LinkedIn. Let wel: schrijf voor je lezer, niet voor de zoekresultaten.

De basis van een goed LinkedIn-profiel

Dit waren een paar tips van mij om je profiel in de basis goed in te richten. Om meer uit LinkedIn te halen, zul je meer moeten ondernemen. Bijvoorbeeld: aanbevelingen scoren, items uitlichten, regelmatig plaatsen, het algoritme leren kennen en op een goede manier netwerken. Daarover schrijf ik later nog eens.

Wil je nu al meer weten, vraag dan vrijblijvend naar onze dagtraining LinkedIn voor bedrijven. Als LinkedIntrainer kijk ik graag naar de mogelijkheden voor een op maat gemaakte LinkedIntraining voor jou en je collega’s.

Social media-strategie organisatie | SlimmeZ Nunspeet
Waar kunnen wij je mee helpen?
Laten we eens afspreken
Maak een afspraak