Neem contact op
Skip navigation MENU

Socialmedia- en marketingpraat

De socialmedia-strategie van: SNURK

Hulp bij social media marketing | SlimmeZ Nunspeet

Alles draait om goede content. Dat weten we bij SlimmeZ allang. In onze serie Succesvol op social media gaan we in gesprek met bedrijven die mede dankzij de inzet van social media en contentmarketing groot zijn geworden. Hoe hebben ze dat aangepakt? Dat delen we graag. Met drie minuten lezen ben je achter het succes van: SNURK.

SNURK Beddengoed astronaut

Wie is Snurk?

SNURK is er om jouw horizontale leven beter en relaxter te maken. Wie druk is, moet af en toe opladen. Goed slapen en niksen zijn dan belangrijk. Sinds 2007 is SNURK een populair beddengoedmerk en in 2016 is de pyjama en lounge wear collectie toegevoegd aan hun collectie. Op hun kantoor in Amsterdam werken nu zestien enthousiaste mensen en ontwerpen ze nog altijd duurzame textiel.

Een van hen is onlinemarketeer Désiree Laureijssen. Ze is benieuwd naar onze vragen als we het gesprek online aftrappen. “En vooral naar wat ik ga antwoorden. Want wij doen ook maar wat. Wel met een reden en vanuit een bepaalde gedachtengoed”, voegt ze daaraan toe.

Op welke socialmediakanalen is SNURK actief?

“SNURK is actief op Facebook, Instagram, Pinterest en sinds kort ook op TikTok. Op Facebook al heel lang, sinds 2012 op Instagram en Pinterest en TikTok zijn recent toegevoegd als socialmediakanalen. Op Facebook is de engagement lager dan op Instagram en onze following op Instagram groeit sneller dan op Facebook. Over Pinterest en TikTok kan ik nu nog niet zo veel zeggen.”

Op wie richten jullie je op social media?

“Als ik dat in een woord moet vatten, dan spreekt de bakfietsmoeder het meest tot de verbeelding. Tweeverdieners met jonge kinderen (3 tot 10 jaar). Zij vinden duurzaamheid belangrijk en zijn bereid daarvoor te betalen. Peggy en Erik (eigenaren van SNURK) vallen zelf in deze doelgroep, dus kunnen zich goed inleven. Dat is belangrijk, helemaal in het aanbieden van je online content. De doelgroep moet zich erin herkennen, dan pas spreekt het aan. Niet alleen in beeld, maar ook in tekst en uiteraard ook in de collecties die we aanbieden.”

Beddengoed SNURK Amsterdam

Wat heeft jullie groot gemaakt op social media?

“Dat is heel organische en rustig gegaan. We zijn groot geworden door relevant te zijn, leuke content te delen en te inspireren. We delen ook regelmatig SNURK-nieuws als de start van de sale, nieuwe collecties en andere acties.

Ons doel is vaste klanten vast te houden. We doen enorm ons best hen niet te vervelen. Een persoonlijke band opbouwen is heel belangrijk, ook al zijn het 25.000 mensen. Social media leent zich daar goed voor.

Als we content plaatsen, reageren we direct op al onze DM’s (direct messages, oftewel directe berichten). Mensen zien dat we actief zijn, het is raar om tien stories te plaatsen en niet te reageren op berichten. Om diezelfde reden plaatsen we onze content niet automatisch. We plannen uiteraard wel vooruit.”

Welke contentvormen bieden jullie aan op social media?

“Vooral beeld, bewegend beeld in de vorm van video’s is heel belangrijk geworden. Zo zet je de sfeer veel beter neer. Sinds kort ook reels, maar daar zijn we eerlijk gezegd wel wat laat mee. Ook reposten we content van onze eigen klanten, waarin onze kleding gedragen wordt en ons beddengoed te zien is. Daarmee creëren we de meeste betrokkenheid. Logisch, want dat is echt!”

Werken jullie ook met influencers?

“Niet door ze actief te benaderen. We krijgen wekelijks aanvragen voor samenwerkingen met ons merk. Daaruit maken we een selectie. Het nadeel is dat we ook mensen moeten teleurstellen. Aan de andere kant ontstaan er samenwerkingen met ons eigen publiek. Mensen die ons merk waarderen en dus de beste ambassadeurs zijn. Zij kunnen hun publiek op een natuurlijke manier beïnvloeden.

Af en toe maken we een uitzondering, maar alleen bij een wow-effect: profielen die we toevallig tegenkomen of BN’ers die goed met ons merk matchen. Dan benaderen we het management of de persoon zelf voor een samenwerking.”

Tot slot: welke effecten hebben social media op jullie omzet?

“Een positief effect. Niet direct, maar veel meer in merkbeleving en in het contact met onze (trouwe) klanten. We willen op de radar blijven, ook als ze geen beddengoed nodig hebben. Als ze zijn voorzien, gaan we ze niet overtuigen om toch te kopen. Maar als ze een gat in hun beddengoed hebben, dan willen ze weer naar SNURK.”

De 8 succesfactoren uit dit verhaal samengevat:

  1. Groei organisch, rustig en steady.
  2. Investeer in de relatie met je publiek. Geef hen eerder toegang tot sale of de nieuwe collectie, beantwoord hun berichten.
  3. Ken je publiek! Zoals de bakfietsmoeders van SNURK.
  4. Zorg dat je ze niet verveelt, maar verrast met relevante informatie en blijft inspireren
  5. Bied de juiste contentvormen aan. Video werkt!
  6. Plan vooruit, maar plan niet automatisch.
  7. Repost berichten van je publiek.
  8. Werk alleen samen met influencers als er een “wow” aanwezig is of vanuit een natuurlijke match.

Past jouw succesverhaal ook in deze serie? Stuur gerust een berichtje dan nemen we contact met je op.

Social media-strategie organisatie | SlimmeZ Nunspeet
Waar kunnen wij je mee helpen?
Laten we eens afspreken
Maak een afspraak