Neem contact op
Skip navigation MENU

Socialmedia- en marketingpraat

De socialmedia-strategie van: politie
Nunspeet, Elburg en Oldebroek

Alles draait om goede content. Dat weten we bij SlimmeZ allang. In onze serie Succesvol op social media gaan we in gesprek met organisaties die mede dankzij de inzet van social media en contentmarketing groot zijn geworden. Hoe hebben ze dat aangepakt? Dat delen we graag. Met drie minuten lezen ben je achter het succes van: politie Nunspeet, Elburg en Oldebroek.

De achterburen van SlimmeZ zijn de politiemannen en -vrouwen van het werkgebied Nunspeet, Elburg en Oldebroek. Een van hen is ‘Insta-cop’ Thijs Klaassen. Als digitaal wijkagent is hij een enthousiast lid van het socialmedia-team van dit district. Niet zo gek dat hij enthousiast is: met bijna 7500 volgers op Instagram mag je hun account gerust succesvol noemen!

Hoe zijn jullie gestart met dit account?

“Een collega is jaren geleden gewoon begonnen, met stories en af en toe een bericht. Al vrij snel kwam er interactie met de burgers. Ze reageerden op berichten, ze gaven tips. Dat werd met ups en downs opgepakt: soms lag ons account drie weken stil. Het was nieuw, we moesten het professionaliseren. Dat is inmiddels gebeurd, met hulp van richtlijnen van de landelijke politie. Nu hebben we binnen ons team zo’n elf mensen die actief zijn op ons Instagramaccount. Omdat ik digitaal wijkagent ben, ben ik de kartrekker. Dat vind ik leuk, want ik ben trots op mijn baan. Ik laat graag zien wat ik meemaak.”

Aan welke regels moeten jullie je houden?

“We moeten vooral rekening houden met privacyregels en lopende onderzoeken. Een ongeval brengen we op een tactische manier in beeld: geen slachtoffers, geen herkenbare kentekenplaten, soms geen herkenbare locaties. Maar we laten wel wát zien, het is immers politiewerk. Dat geldt ook voor precaire kwesties. Huiselijk geweld is bijvoorbeeld onderdeel van ons werk. Ook daar plaatsen we iets over op Instagram. Je moet er alleen heel goed over nadenken hóe je het online zet. In de groepsapp van het socialmedia-team overleggen we dat soort dingen. We kunnen ook niet alles wat we meemaken meteen delen. Op een mooie drugsvangst zijn we bijvoorbeeld heel trots, dat willen we het liefst meteen plaatsen, maar dat kan niet, omdat het onderzoek nog loopt.”

Waarom vind je het belangrijk dat de politie online zichtbaar is?

“Omdat je heel veel mensen kunt bereiken. Ik houd van de statistieken van Instagram: hoe groot het bereik is, waar die mensen wonen. Voor een getuigenoproep is dat heel interessant. De kracht van ons account is dat we nu heel gericht mensen kunnen bereiken die mogelijk meer informatie voor ons hebben. Bovendien is Instagram een goed kanaal om de mooie én verdrietige kanten van het politiewerk te laten zien.”

Hoe betrokken zijn jullie volgers?

“We krijgen vooral veel dm’s (direct messages, oftewel directe berichten). Er komen steeds meer tips en meldingen van strafbare feiten binnen via Instagram. We beantwoorden alles. Er zijn ook mensen die via Instagram hulp vragen. Die willen niet via de telefoon met de politie praten. Toch mooi dat we op deze manier alsnog contact kunnen leggen. Af en toe zit er een volger tussen die ons beledigt. Als het nodig is, zoeken we hem op om hem op zijn gedrag aan te spreken. Zo werden een tijdje terug beledigd door een jonge gozer. We hebben hem uitgenodigd op het bureau voor een goed gesprek. Die jongen wilde het goedmaken en besloot zijn excuses te maken via ons account, mét foto. Gaaf toch?! Dat haalt veel meer uit dan een boete uitschrijven. En het is ook een mooie boodschap voor andere volgers: het is niet tof als je de politie beledigt.”

Wat merk je van het succes van jullie account?

“Mensen spreken ons aan, vooral jongeren. Dat is leuk, want voor hen doen we het. We zijn bezig om posters te maken voor scholen, mét QR-code zodat ze ons meteen kunnen volgen op Instagram. Deze jongeren bellen niet snel naar de politie, maar op deze manier kunnen we toch met ze in contact komen.”

Wat heeft jullie groot gemaakt op Instagram?

“Ons account is heel divers. Allemaal verschillende berichten, met verschillende teksten. Ik ben bijvoorbeeld graag cynisch in mijn posts: pech, scooter weg. Dat werk. Andere collega’s zijn juist heel netjes. Dat is denk ik de charme van het account. En het is realistisch, het geeft een goed beeld van het politiewerk. Een van onze populairste reels – maar liefst 70.000 keer bekeken – is een filmpje dat we vol gas over de snelweg rijden, op weg naar een melding. Er hangt spanning om ons werk, dat werkt in ons voordeel.”

Tot slot: welke plannen liggen er voor de toekomst?

“Ik ben fanatiek, ik word de Insta-cop genoemd, haha. Ik wil dat ons Instagram-account groeit. De politie biedt medewerkers allerlei cursussen aan over social media, daar maken ik en het socialmedia-team graag gebruik van. Ik check graag de statistieken, denk na over een call to action en goede hashtags. Wat ik nog graag wil leren? Betere reels maken. En TikTok biedt denk ik ook nog een hoop mogelijkheden. Al met al is er nog genoeg te doen, naast het politiewerk. Niet erg, het maakt mijn werk alleen maar leuker.”

De 6 succesfactoren van de Insta-cops: 

  1. Gewoon beginnen! Van uitstel komt afstel. Vertrouw erop dat je als organisatie genoeg te vertellen hebt.
  2. Wees realistisch. Geef een juist beeld van je organisatie. Dan komen volgers nooit voor verrassingen te staan.
  3. Ken je publiek. En houd hun aandacht vast.
  4. Beantwoord dm’s. Altijd. Betrokkenheid komt immers van twee kanten!
  5. Check de statistieken. Zo leer je wat werkt en niet werkt.
  6. Volg eens een cursus. Bijvoorbeeld de Instagramtraining van SlimmeZ 😉. Houd onze socials in de gaten voor een nieuwe datum.

Past jouw succesverhaal ook in deze serie? Stuur gerust een berichtje, dan nemen we contact met je op.

Social media-strategie organisatie | SlimmeZ Nunspeet
Waar kunnen wij je mee helpen?
Laten we eens afspreken
Maak een afspraak