Neem contact op
Skip navigation MENU

Socialmedia- en marketingpraat

De 4 ongeschreven regels
voor social media-gebruik

Regels voor social media

Overal gelden (ongeschreven) regels. Social media is geen uitzondering. Als je wilt dat mensen jouw bedrijf gaan én blijven volgen op de socials, moet je deze vier belangrijke ongeschreven regels zeker kennen.

Voorkom de ‘content shock’

Het is belangrijk om actief te zijn op social media, maar ga niet spammen. Te veel berichten kunnen je volgers overspoelen met informatie, waardoor ze afhaken. Dit staat bekend als de ‘content shock’. Bij een content shock is er meer online content te zien dan je kunt verwerken. Bedenk vooraf hoe vaak je wilt posten en kies kwaliteit boven kwantiteit. De frequentie verschilt per socialmediaplatform; op Instagram plaats je bijvoorbeeld vaker dan op LinkedIn.

Gebruik van hashtags

Hashtags kunnen je bericht beter vindbaar maken. Niet op elk platform werken ze goed. Op Facebook horen hashtags niet thuis en op LinkedIn zijn ze minder populair geworden. Let op dat je relevante hashtags gebruikt. Ga niet overmatig gebruiken. Kies de juiste hashtags voor jouw post, want met algemene hashtags zoals ‘vacature’ word je niet gevonden. Wees dan specifiek, zoals: #vacaturebouwsector of #vacatureregiozwolle.

 

Positief blijven op social media is belangrijk

Blijf positief

Misschien denk je wel? Dat is toch vanzelfsprekend. Bij het plaatsen van content gaat het meestal goed. Maar soms komen er negatieve reacties op je geplaatste content. Ga het gesprek aan en blijf positief. Zo laat je gebruikers zien dat je serieus bent en het beste met hen voorhebt. Let op hoe je je woorden kiest, zodat gebruikers je intenties goed begrijpen.

Link niet te vaak

Altijd een link naar je website in je bericht plaatsen, is niet nodig. Te veel linken kan je bereik verminderen. Vooral LinkedIn is hier scherp op. Gebruik andere call-to-actions. Vraag gebruikers om een privébericht te sturen in plaats van door te linken.

Op Instagram kun je geen link in een bericht plaatsen. Je kunt wel in de tekst aangeven dat de link in je bio staat. Hier kan je gebruikmaken van Linktree. Het nadeel is wel, verwijzend verkeer naar je website wordt niet (goed) gemeten. Probeer ook hier de call-to-action op het platform te houden. Dan zijn volgers eerder bereid om die actie te ondernemen.

Op Pinterest kom je met een klik op de afbeelding direct op de website terecht. De link zet je achter het beeld (voeg altijd een UTM-tag toe, dan kun je verwijzend verkeer vanuit dit kanaal beter meten). Verwijs pinners naar de juiste pagina op je website. En verwar ze niet door te verwijzen naar een algemene pagina. Verwijs zo direct mogelijk. Bijvoorbeeld de detailpagina van een product.

 

Deze ongeschreven regels helpen je om social media effectiever te gebruiken, voor meer bereik en betrokkenheid. Succes!

Krijg je vooral stress van die regels?

En wil je toch meer uit jouw socialmediakanalen halen? Laat ons je helpen.