Neem contact op
Skip navigation MENU

Socialmedia- en marketingpraat

5 redenen om een
contentkalender te gebruiken

Schrijven voor social media. Hoe doe je dat?

Help, we moeten nog een bericht op social media plaatsen! Paniek alom. Want wat moet je zo last minute plaatsen? En wie gaat dat ‘even snel’ doen? Stressvol, toch? Een contentkalender is dé oplossing. Of je al heel actief bent op social media of net begint, een contentkalender helpt enorm.

1. Geen paniek rondom deadlines

Met een contentkalender heb je een duidelijk overzicht van al je social media-plannen. Maak een kalender per kanaal of combineer ze in één. Zo weet je precies wanneer je content online moet komen en worden die deadlines een stuk minder spannend. 

2. Content die écht raakt 


Geen saaie, irrelevante content meer. Met een contentkalender leer je je doelgroep écht kennen. Door te analyseren wat je doelgroep interessant vindt en waar ze op reageren, ontdek je wat ze interessant vinden en wat ze willen zien. Dan maak je content die aansluit bij hun behoefte, meer betrokkenheid genereert en je conversie verhoogt. 

contentkalender

3. Samenwerken zonder misverstanden


Met een contentkalender zorg je voor overzicht. Iedereen weet wie wanneer welke content plaatst. Is iemand ziek of op vakantie? Geen probleem! Kijk in de kalender wat er gepland staat en verdeel het werk. Werk gestructureerd samen, voorkom miscommunicatie en bespaar tijd. 

4. Data is je kompas 


Weten wat wel en niet werkt? Koppel je contentkalender aan een analysetool. Op basis van data kun je je strategie optimaliseren en je content beter afstemmen op je doelgroep. 

5. Laat je inspireren! 


Een contentkalender is meer dan een planningshulp. Het is een bron van inspiratie! Gebruik het om nieuwe ideeën te bedenken, in te spelen op trends en actualiteiten en je content op een creatieve manier te promoten en te delen. 

Er zijn veel gebruiksvriendelijke contentkalenders beschikbaar, zowel gratis als betaald. Kies de kalender die past bij jouw werkwijze en teamgrootte. Of maak er zelf één in Excel. Met een beetje planning, creativiteit en die onmisbare contentkalender maak je indruk met je content.